Har du fått på ditt skrivbord att nå ut med en kampanj? Många som arbetar inom kommunen idag har fått i uppdrag att nå ut med information om sommarlovsaktiviteter, grillförbud och olika kampanjer och events. Hur når man egentligen ut till rätt målgrupp? Och hur mäter man egentligen effekten? Det är en frågor som många ställer sig idag. Som tur är finns det mediebyråer du kan ta hjälp av för konsultation och strategi.
Det är inte svårt att lägga upp en post online. Men hur får man den att ge någon effekt? På Millstone Group kan du få en bred och specialiserad medierådgivning på en och samma gång. Deras bolag rymmer allt från digital annonsering, sökmotoroptimering och massa mer. Kommuner runt om i Sverige arbetar med olika typer av digitaliseringsprojekt, men hur bra är vi egentligen på digital närvaro när det gäller att nå ut till våra målgrupper? Bristande, skulle nog många säga. Fler skulle behöva ta hjälp av experter på området.
Vem vill du synas för?
En ogenomtänkt mediestrategi brukar ofta resultera i en post på Instagram som lyfter några likes från lojala kollegor. Men är du en eldsjäl som faktiskt vill nå ut till alla ungdomar i din kommun? Kanske erbjuder ni aktiviteter som är gratis och som kan vara av deras intresse. Då gör du nog bäst i att sätta någon form av mediestrategi. Men i vilka korgar ska du lägga vilka ägg? För en som inte är insatt i mediestrategier över huvud taget kan det här vara mycket svårt.
Att nå ut till sin målgrupp är ett ständigt undersökt ämne som det skrivs avhandling på avhandling om. Till och med mediejättar som UR har problem med att synas online, och många menar att de traditionella medierna ofta har stor okunskap eller undervärderat den digitala närvaron (trots att fler har en mobiltelefon än en TV eller radio). Underskatta inte värdet av en utarbetad och metodisk mediestrategi, och anlita experter om du behöver konsultation.